မ်က္စိကလြဲရင္ အကုန္ဆဲပစ္

(တစ္)

ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ကဗ်ာက ေလးႏွင့္ပဲ ယခုေဆာင္းပါးကုိစ, လုိက္ခ်င္ပါသည္။ ကဗ်ာကတုိတုိ ကေလး။ အခ်ိဳးကဗ်ာအုပ္စုထဲ တြင္ ေဒြးခ်ိဳးဟုဆုိမွျဖင့္တိုတုိက ေလးျဖစ္ေနရသည္မွာ ဘာမွ မဆန္း။ ကဗ်ာအမည္က ‘အပ္န ဖား’တဲ့။

ထုိးေသာ္တဲ့ထုိးေသာ္

ႀကိဳးေခ်ာ္လုိ႔ သြား။

အေမအုိ အျမင္ကတ္တယ္

အပ္ေရႊနဖား။

ကဗ်ာကေလးက ခ်စ္ဖုိ႔ ေကာင္းပါတယ္။ ေက်းလက္ (သုိ႔ မဟုတ္) ေရွးေဟာင္းလူ႔အဖြဲ႕အ စည္းတြင္ ျမင္ေလ့၊ ေတြ႕ေလ့ရွိ သည့္႐ႈခင္းကေလးတစ္ကြက္။ အ ဘြားအုိတစ္ဦး အပ္နဖားထုိးေန သည့္ျမင္ကြင္း။ လက္ခ်ဳပ္အပ္က ေလးက တစ္ေခ်ာင္း၊ အပ္ခ်ည္က ေလးက တစ္လုံးႏွင့္။ ထုံးစံအတိုင္း အပ္ခ်ည္စကေလး၏ အဖ်ားကုိ တံေတြးကေလးဆြတ္ၿပီးေနာက္ အပ္နဖားေပါက္ကုိ မ်က္စိကေလး တစ္ဖက္မွိတ္ကာ အေသအခ်ာ ၾကည့္ၿပီးေသာ္ ထုိးထည့္ရသည့္ ျမင္ကြင္း။ အဘြား၏ အပ္ခ်ည္စ က အပ္နဖားေပါက္ထဲသုိ႔တစ္ခါ လည္းမ၀င္၊ ႏွစ္ခါလည္းမ၀င္။ ထုိ အခါ အဘြားစိတ္တိုလာပါသည္။ အျမင္ကတ္လာပါသည္။ အဆုိ အဆဲကေလးပါ ဖက္လာပါသည္။ ကျမင္းမ အပ္နဖားေပါက္ဘာညာ စသည္။

ကဗ်ာခ်စ္သူ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ၿပံဳးၾကရပါသည္။ အေမရိကန္ ကဗ်ာဆရာေရာဘတ္ဖေရာ့စ္ (Robert Frost)၏ Poetry begins in wisdom ဟူသည့္စကား အတုိင္း ကဗ်ာဟူသည္ႏွစ္သက္ ၾကည္ႏူးမႈျဖင့္စကာ ဉာဏ္ပညာ ျဖင့္ ဆုံးၿမဲဟူသည့္အဆုိအမိန္႔အရ ဆရာေဇာ္ဂ်ီ၏ ကဗ်ာကုိ ႏွစ္သက္ ျခင္း၏ေနာက္၌ ဉာဏ္ပညာကပါ ဆက္လုိက္လာပါသည္။

အပ္နဖားေပါက္ထဲသုိ႔ အပ္ ခ်ည္က ဘာေၾကာင့္ခပ္လြယ္လြယ္ မ၀င္တာပါလိမ့္။ အပ္နဖားေပါက္ ေတြက က်ဥ္းကုန္လုိ႔လား။ သုိ႔ မဟုတ္ အဘြား၏မ်က္စိေတြက မႈန္ကုန္လုိ႔လား။ ျဖစ္ျခင္းျဖစ္ အ ဘြားကသာ မ်က္စိမႈန္သြားျခင္း ျဖစ္တန္ရာသည္။ အပ္နဖား ေပါက္ေတြကမူ က်ဥ္းသြားစရာအ ေၾကာင္းမရွိ။ ဒါဆုိ အဘြားကဘာ ျဖစ္လုိ႔ အပ္နဖားေပါက္ေတြကုိ အျမင္ကတ္ေနရပါလိမ့္။ ကုိယ့္ မ်က္စိ၊ ကုိယ့္အျမင္၊ ကုိယ့္အေျခ အေနကုိသာ အျမင္ကတ္ရမွာ မဟုတ္ဘူးလား။ ငါအသက္ႀကီး ၿပီ၊ ငါ့မ်က္လုံးေတြမေကာင္းေတာ့ ဘူး၊ ငယ္ငယ္ကလုိ မဟုတ္ေတာ့ ဘူး စသည္စသည္။

(ႏွစ္)

ယခုရက္ပိုင္းမ်ားအတြင္း စည္ပင္သာယာက တခ်ိဳ႕တခ်ိဳ႕ ေသာရပ္ကြက္မ်ားအတြင္းသုိ႔ ဆင္းပါသည္။ ေရစီးေရလာ ေကာင္းေစဖုိ႔၊ ေရေျမာင္းမ်ားကုိ ေဖာ္ကာ ေျမာင္းေပါင္မ်ားကုိစနစ္ တက်ျပန္ခင္းဖုိ႔လုပ္ပါသည္။ ရပ္ ကြက္သူ၊ရပ္ကြက္သားတခ်ိဳ႕က ကက္ကက္လန္ေအာင္ ရန္ေတြ႕ ကာ ေဒါသတႀကီးျဖင့္ တုံ႔ျပန္ပါ သည္။

ကုိယ့္အိမ္နယ္နိမိတ္ကုိ ေက်ာ္ကာ စည္ပင္သာယာပုိင္ ေျမာင္းတစ္ခုလုံးကုိ ေက်ာ္ၿပီး ၿခံ စည္း႐ုိးခတ္ထားသူက ဘယ္သူ လဲ။ အမ်ားျပည္သူသြားလာဖုိ႔ရာ ခင္းထားသည့္ ပလက္ေဖာင္းေပၚ ၌ ေစ်းဆုိင္ထြက္ခင္းထားသည္က ဘယ္သူလဲ။ အမ်ားပိုင္လမ္းမ ေပၚအထိဆင္းကာစားပြဲ၊ကုလား ထုိင္ေတြ ခင္းက်င္းၿပီးေရာင္း၀ယ္ ေဖာက္ကားေနသူက ဘယ္သူလဲ။ ရမ္းကားသူက သူလား၊ ကုိယ္ လား။ ကုိယ္ကစိတ္ဆုိးရမယ့္လူ လား၊ ေတာင္းပန္ရမယ့္လူလား။ အပ္ေပါက္ကုိ ဆဲမလား၊ ကုိယ့္ မ်က္စိကုိယ္ဆဲမလား။

ထုိသေဘာထားမျပတ္သား သေရြ႕၊ အမွန္၊အမွားကုိဉာဏ္ ပညာျဖင့္ ႐ႈျမင္တတ္ေသာလူထု မျဖစ္သေရြ႕ ကြၽန္ေတာ္တို႔နည္း နည္းၾကာဦးမည္ထင္ပါသည္။

ရန္ကုန္ေဆး႐ုံႀကီး၀င္းအ တြင္းက ပ်ံက်ေစ်းသည္မ်ားကုိ စနစ္တက်ျဖစ္ဖုိ႔ စီစဥ္ၾကေသာအခါ ျပန္၍တုံ႔ျပန္သူမ်ား၏အသံက တစ္သက္လုံး ေရာင္းခ်စား ေသာက္လာတာတဲ့။ သူတို႔၌ မည္ သည့္အျပစ္မွမရွိသည့္ပုံစံမ်ိဳး။ အပ္နဖားေပါက္ေတြက က်ဥ္းတာ ေနမွာ။ တို႔မ်က္စိေတြက အ ေကာင္းပကတိဟူသည့္ သေဘာ ထား။

ပလတ္စတစ္သုံးစြဲမႈကုိ ေလွ်ာ့ခ်ရန္ ႀကိဳးပမ္းသူတို႔က ႀကိဳး ပမ္းသည္။ တခ်ိဳ႕က ယင္းကုိရန္ လုပ္သည္။ ကြမ္းစားျခင္းကုိ ေရွာင္ၾကဥ္ဖုိ႔ရာ ႀကိဳးစားသူတို႔က ႀကိဳးစားသည္။ တခ်ိဳ႕က ယင္းကုိ ႏွာေခါင္း႐ႈံ႕သည္။ ေနာက္ေဖး လမ္းၾကားမ်ားသန္႔ရွင္းဖုိ႔ရာ အား ထုတ္သူတို႔က အားထုတ္သည္။ တခ်ိဳ႕က ယင္းကုိကဖ်က္ယဖ်က္ လုပ္သည္။ ရပ္ကြက္အတြင္း၌ အ သံျဖင့္ဒုကၡမေပးဖုိ႔ လုံးပန္းသူတို႔က လုံးပန္းသည္။ တခ်ိဳ႕က ယင္းကုိ ကန္႔လန္႔တိုက္သည္။

လူထု၌ ဒါငါမွားေနၿပီဟူ ေသာအသိ၊ ငါလုပ္တာရွက္စရာ ႀကီးပါလားဟူေသာ အျမင္မ၀င္ ေရာက္မခ်င္း လူအဖြဲ႕ေျပာင္းလဲဖုိ႔ ရာ ၾကာႏုိင္ပါသည္။

(သုံး)

အေျပာင္းအလဲႏွင့္ ပတ္ သက္၍ ႐ုရွားစာေရးဆရာႀကီးလီ ယုိေတာ္စတြိဳင္း(Leo Tolstoy)၏ စကားတစ္ခြန္းကုိ အမွတ္ရပါ သည္။

Many people have ideas on how others should change; 

Few people have ideas on how they should change; ....ဟူ၍။

လူအမ်ားစုႀကီး၌ လူေတြ မည္သုိ႔ေျပာင္းလဲသင့္ေၾကာင္း စိတ္ကူးရွိပါေလသတဲ့။ လူနည္း နည္းကမူ မိမိတို႔ကုိယ္တိုင္မည္သုိ႔ ေျပာင္းသင့္ေၾကာင္း စိတ္ကူးရွိ ၾကသည္တဲ့။

မွန္ပါသည္။ လူတိုင္းလုိလုိ က သည္အတုိင္းပဲျဖစ္ပါသည္။ အမ်ားကုိသာ ေျပာင္းလဲဖုိ႔စိတ္ကူး ရွိသည္။ ကုိယ္ကုိယ္တိုင္ေျပာင္း ပစ္ဖုိ႔ စိတ္မကူးမိၾက။

ပညာႏွင့္သေဘာထားႀကီး ေသာႏုိင္ငံသားမ်ားျဖစ္လာေစရန္ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ၿပီးေသာႏုိင္ငံမ်ား၌ ႏုိင္ငံသားတို႔ကုိ ကုိယ့္မ်က္စိမႈန္ ေၾကာင္း လက္ခံ႐ႈျမင္ႏုိင္ေသာသူ မ်ားအျဖစ္ တည္ေဆာက္ထားၿပီး ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ သူတို႔ သည္ အပ္နဖားေပါက္ကုိအ ေၾကာင္းမဲ့သက္သက္ ထုိင္ဆဲေန ေသာ စိတ္မ်ိဳး နည္းပါးသြားၾကၿပီ ျဖစ္ပါသည္။

ကြၽန္ေတာ္တို႔ကမူ အပ္နဖား ေပါက္ကုိ ဆဲ၍ေကာင္းတုံး။ ထုိ႔ အျပင္ အပ္ခ်ည္ကုိလည္း ဆဲခ်င္ ဆဲပါလိမ့္မည္။ ထုိ႔အျပင္ အပ္ ခ်ည္ရရွိရာ ၀ါပင္ကုိပါ လွမ္းဆဲ ခ်င္ဆဲပါလိမ့္ဦးမည္။ ကုိယ့္မ်က္စိ မွတစ္ပါး အကုန္လုံး။ အယုတၱ အနတၱ။ မၾကား၀ံ့ မနာသာ။  ။

(စာေရးဆရာေမာင္သာခ်ဳိသည္ ကဗ်ာ၊ ၀တၳဳတုိ၊ ခရီးသြား၊ စာေပ၊ လူမႈေရး၊ ပညာေရး၊ စာေပေရးရာေဆာင္းပါးမ်ားေရးသားေနသူ ျဖစ္သည္)